Lägesrapport 8 januari 2009

Har inte skrivit på ett tag, kan inte klaga på att jag inte haft tid under lovet. Är förmodligen för att jag helt enkelt inte haft ork. Men tänkte lägga upp en lägesrapport för vad som hänt under tiden kring årsskiftet.



Har först och främst möblerat om lite under växtlampan. Capsicum annuum-plantorna har flyttats lite högre upp, närmare ljuset. Är ju trots allt dessa som jag satsar på att få en bra skörd från i sommar. Detta har gett resultat och det är snart dags att plantera om plantorna. De ska få varsin kruka och helt ny jord som jag införskaffas snarast. Jorden de är planterade i nu är tagen utomhus och innehåller lite för mycket grus och lera, vilket gör den ovanligt hård.



Min Phalaenopsis har fått en stängel och jag väntar förväntansfullt på att den ska börja blomma. Förra gången den började blomma skötte jag den tyvärr inte så bra och blomman vissnade. Det berodde på för lite vatten, för mycket ljus och för mycket värme. Denna kombinationen har jag råkat ut för innan med min tomatplanta som stod på min balkong som är inglasad. Det blir då som ett växthus på sommaren och ligger solen på hela dagen blir det som en bastu. Det idealiska är då att vattna både morgon och kväll, men jag vattnade knappt en gång per dag. Vilket också resulterade i att den vissnade. Jag har lärt mig av mina misstag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0