Paprikafrukt

Fotograferade idag min paprikafrukt som jag lyckats få att växa sedan sommaren. Som ni ser har den börjat få lite röd färg och det är snart dags för skörd. Den är cirka 7 cm hög och det ska bli spännande att se hur den smakar.





Nu när antalet ljusa timmar blir allt färre har jag tvingats använda mig av en vanlig skrivbordslampa, vilket inte är helt optimalt för växterna. Ska inom den närmaste månaden införskaffa mig lysrör och lysrörsarmatur. Fick tips av min morfar att det fanns billiga på Bauhaus så jag åkte dit för att titta. Lysrören på 18W gick på 59 kr/st, av dessa behöver jag två. Sedan behövs armaturen vilken jag är lite mer osäker på vilken jag ska skaffa. Tittade på en som kostade 199 kr. Så en liten snabb kalkyl:

Lysrör Osram Floura (18W)                                                       2*59 kr
Lysrörsarmatur (plats för två lysrör, 18W)                                  199 kr
                                                                                   ____________
                                                                                               317 kr

Utöver detta tillkommer även kedjor och krokar för att hänga upp den i taket.
Tycker inte det blir så dyrt med dessa lysrör, ligger i min prisklass. Började med att titta på så kallade HPS-lampor. Dessa kostar mycket mer, uppåt 1000 kr för det billigaste paketet jag hittat. Samt att de är mycket dyrare i drift.
Jag är också en nybörjare på detta område, så det är bäst om jag börjar i liten skala.

Kommentarer
Postat av: Therese Szanto

Mumms (:

2008-11-06 @ 23:23:12
URL: http://thereseszanto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0